Chat with us, powered by LiveChat

Mity żywieniowe – 10 najczęściej powielanych mitów dotyczących odżywiania

Mity żywieniowe, które często pojawiają się jeśli mówimy o tym jak należy się prawidłowo odżywiać.

Dietetyka SALVEO WARSZAWA mity żywieniowe

  1. CUKIER BRĄZOWY JEST LEPSZY OD BIAŁEGO

Czy cukier brązowy jest lepszy od białego? Odpowiedź jest nie, brązowy cukier trzcinowy nie jest zdrowszy od białego.  Pod względem energetycznym niczym się nie różnią. Brązowy cukier ma nieco mniej kalorii niż biały, ale ta różnica jest niewielka i w całkowitym spożyciu nie odgrywa znaczącej roli. Ogólne zalecenie pozostaje bez zmian – w celu poprawy zdrowia i zdrowego trybu życia, ograniczamy cukier w codziennej diecie, bez względu na to czy jest biały, czy brązowy.

  1. SÓL HIMALAJSKA JEST LEPSZA OD TRADYCYJNEJ

Czy sól himalajska jest lepsza od tradycyjnej? Sól himalajska (różowa), wydobywana w Pakistanie, ma opinię zdrowszej ponieważ zawiera ponad 80 pierwiastków. W rzeczywistości, mimo tego, że
zawiera składniki mineralne, to są to śladowe ilości i dla naszego zdrowia nie mają znaczenia.
Niezależnie od rodzaju soli, wpływ zawartego w niej sodu zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia, a to z kolei związane jest z udarami i chorobami serca. W przypadku historii chorób kardiologicznych w rodzinie, zalecane jest ograniczenie stosowania soli w kuchni.

  1. KOLACJĘ POWINNO SIĘ ZJADAĆ NAJPÓŹNIEJ O GODZ 18.

Czy kolację powinno zjadać do godziny 18? Otóż, jest to popularny mit. To godzina pójścia spać powinna wyznacza czas zjedzenia ostatniego posiłku. Dla zachowania zdrowej sylwetki, kolacja powinna być zjadana nie później niż 2-3 godziny przed snem.

  1. TO GENY DECYDUJĄ O NASZEJ SYLWETCE.

Czy geny decydują o naszej sylwetce? Tylko w pewnym stopniu. Skłonność do tycia możemy odziedziczyć po przodkach, ale to od nas zależy czy ją sobie zafundujemy. W 25% o naszej sylwetce, o tym czy będziemy otyli –  decydują geny, pozostałe 75% to czynniki środowiskowe (siedzący tryb życia, mała aktywność fizyczna, nadmiar tłuszczu i cukru w diecie, częste spożywanie żywności wysokoprzetworzonej).

Zmiana nawyków żywieniowych oraz więcej ruchu może nas uchronić przed nadwagą i otyłością – i co się z tym wiąże – uniknąć szeregu chorób układu krążenia oraz nowotworów.

Dobra, zdrowa  dieta to taka, która dostarczy organizmowi niezbędnych składników odżywczych. To sposób jedzenia, w którym unika się gotowych dań, bo na etapie produkcji zostały poddane tylu procesom, że niewiele wartości dają konsumentowi (a w zamian wysoką zawartość tłuszczu, soli, cukru). Mity żywieniowe.

  1. SIŁOWNIA TO BARDZO DOBRY SPOSÓB NA SCHUDNIĘCIE

I oto kolejny powielany mit żywieniowy. Czy siłownia wystarczy żeby schudnąć? Niezupełnie tak jest. Same ćwiczenia nie wystarczą, jeśli nie towarzyszy im prawidłowo zbilansowana dieta. Aby schudnąć musi dojść do powstania deficytu kalorycznego. Bardzo dobrze jest ćwiczyć – również na siłowni – ale trzeba zadbać aby w diecie było więcej warzyw i produktów zawierających białko (ryby, nabiał) i węglowodany złożone (kasze).

  1. PRODUKTY „LIGHT” POMAGAJĄ SCHUDNĄĆ I MOŻNA JE JEŚĆ W DOWOLNEJ ILOŚCI.

Czy należy jeść produkty „light” jeżeli chcemy schudnąć? Większości osób produkty „light” kojarzą się z niskokalorycznym, zdrowym produktem. Tymczasem bardzo często jest tak, że owszem maja one obniżoną zawartość tłuszczu, ale dodaną sporą ilość cukru. I odwrotnie: aby zachować atrakcyjny smak, ubytek cukru jest zastępowany większą ilością tłuszczu.

Należy pamiętać, że tłuszcz jest też potrzebny organizmowi, więc jeśli będziemy go unikać, nie będzie to korzystne dla zdrowia. Produkty zawierające 0% tłuszczu nie mają cennych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (witaminy A, D, E i K).

Ze strony psychologicznej pojawia się również pewna pułapka. Jeśli skupiamy się na jedzeniu produktów light, często przestajemy kontrolować spożywane ilości. Trzeba pamiętać, że wszystkie produkty, nawet „light”, zjadane bez kontroli mogą prowadzić do nadwagi.

  1. ZIEMNIAKI SA TUCZĄCE. PODCZAS ODCHUDZANIA POWINNIŚMY ICH UNIKAĆ.

Czy należy unikać ziemniaków podczas odchudzania? Nie do końca. Ugotowane ziemniaki nie są wysokokaloryczne, 100g to ok 70 kcal. Przyjęło się mówić , że są tuczące ponieważ najczęściej przy podaniu polewane są tłuszczem lub sosem i wtedy ta kaloryczność znacznie się zwiększa.

  1. ILOŚĆ I JAKOŚĆ SNU NIE MA ZNACZENIA PODCZAS ODCHUDZANIA. Mity żywieniowe

Czy sen pomaga przy odchudzaniu? Osoby, które nie dosypiają mają większy apetyt i jedzą zdecydowanie więcej niż osoby, które śpią odpowiednią ilość godzin, dlatego dobrze przespana noc, tylko wspomoże nasze cele. Dzieje się tak dlatego, że brak snu wywołuje zaburzenia ośrodka głodu i sytości. Dochodzi do burzy w gospodarce hormonalnej: zmniejsza się ilość hormonu sytości (leptyna), rośnie ilość hormonu głodu (grelina). Oba te hormony odgrywają ważną rolę w metabolizmie. Zaburzenia ich wydzielania mają duży wpływ na proces odchudzania czy rozwoju otyłości.

Jeśli dochodzi do permanentnego niedosypiania – jemy 300-500 kcal dziennie więcej w porównaniu do osób, które dbają o odpowiednią ilość snu. Może wydawać się niedużo, ale w skali tygodnia to 2100 – 3500 kalorii na plusie!

  1. OWOCE TO SAM CUKIER, NIE POWINNO SIĘ ICH JEŚĆ PODCZAS ODCHUDZANIA.

Jest to jeden z najczęstszych mitów żywieniowych. Czy należy unikać owoców chcąc stracić na wadze? Część osób uważa, że nie powinno jeść się owoców podczas odchudzania, ponieważ zawierają cukier. Prawdą jest, że owoce zawierają cukier (fruktozę), ale nie można zapominać o pozostałych wartościach odżywczych. To kopalnia witamin i składników mineralnych. Owoce mają dużą gęstość odżywczą, tzn że zawierają wiele składników odżywczych w 100 g produktu. Takie pokarmy (z wysokim indeksem gęstości odżywczej) hamują uczucie głodu.

  1. SCHUDNĄĆ MOŻNA TYLKO NA DIECIE NISKOWĘGLOWODANOWEJ. Mity żywieniowe

Czy dieta niskowęglowodanowa jest najlepsza dla na odchudzanie? Dieta niskowęglowodanowa zakłada, że silnie ogranicza się spożywanie produktów zawierających węglowodany, np.: pieczywo, makarony, kasze, ryż, wyroby cukiernicze.

Ale to nie takie ograniczenia decydują o sukcesie w odchudzaniu. Jedyną drogą do zgubienia nadwagi jest ujemny bilans energetyczny.

Zapraszamy na konsultacje do naszego dietetyka Agnieszki Tymoszuk

Sprawdź też: Jak przygotować się do wizyty u dietetyka w Salveo Warszawa?

Zapraszamy również na naszego Facebooka