Chat with us, powered by LiveChat

Dzienniczek żywieniowy – co to takiego i jak go wypełnić?

Dzienniczek żywieniowy to podstawowe narzędzie współpracy z dietetykiem. Dzięki niemu uzyskujemy tzw. 24-godzinny wywiad żywieniowy. Chcesz dowiedzieć się, czy aktualnie dobrze się odżywiasz, potrzebujesz zmienić sposób odżywiania w związku z dolegliwościami jakie cię dotykają, a może chcesz schudnąć? Założenie i regularne prowadzenie dzienniczka na pewno w tym pomoże.

Jak to tak naprawdę jest?

Tak naprawdę najczęściej dopiero po zapisaniu na kartce uświadamiamy sobie, co jemy, jak jemy i ile jemy. Może to być pierwszy krok do zmiany nawyków i naszych przyzwyczajeń żywieniowych. Może się okazać, że przekąski, które podjadamy w ciągu dnia, nie są jedynie jednym ciasteczkiem, czy kostką czekolady – a zrobi się z tego cała paczka lub tabliczka!

Dlaczego warto prowadzić dzienniczek żywieniowy?

Dzięki dzienniczkowi, który zobrazuje model odżywiania możemy dowiedzieć się na prawdę wiele: jakie są preferencje kulinarne danej osoby, co lubi jeść, czego unika i gdzie popełnia błędy, które często uniemożliwiają osiągnięcie sukcesu. Zatem zachęcamy do regularnego prowadzenia dzienniczka i wypełniania go szczerze, bo tym skuteczniejsza będzie pomoc dietetyka, im więcej rzetelnych informacji otrzyma na początku współpracy z Pacjentem.

dzienniczek żywieniowy

Jak wypełnić dzienniczek żywieniowy ?

Rozpoczynając współpracę z naszą dietetyczką poprosimy Cię o wypełnienie dzienniczka żywieniowego. Oto kilka cennych wskazówek jak zrobić to dobrze:

1. Zapisuj dokładnie wszystko, co zjadasz w ciągu dnia. Liczy się wszystko, nawet drobne przekąski: banan, orzechy, napój, plasterek wędliny/ sera.

2. Staraj się określić właściwie miary tego co zjadasz/ wypijasz. Np. kromki chleba o grubości 1 cm, płatki owsiane – 3 łyżki ( lub w g), pomidor – średni/duży, serek wiejski – gramatura z opakowania.

3. Przy napojach typu herbata/ kawa wypisz ile słodzisz łyżeczek cukru. Jeśli pijesz napoje słodzone – jakie i ile. Np. woda cytrynowa , mała butelka 500 ml , albo 1 szklanka napoju jabłkowo- miętowego z kartonu. Jeśli stosujesz słodziki – wypisz jakie.

4. Gdy wypełniasz dzienniczek, nie staraj się jeść inaczej/ „lepiej”. Jedz tak jak zwykle. To pozwoli dobrze przeanalizować dotychczasowy styl jedzenia i zaplanować zmiany.

5. Zapisuj wszystko regularnie, najlepiej od razu po posiłku. Wtedy mamy pewność, że nic nie „umknie”.

6. Zapisuj ilość wody, która wypijasz w ciągu dnia. ( np. 1 butelka 1l, 2 szklanki wody).

7. Jeśli do przyrządzania potraw używasz produktów, które mają na opakowaniu oznaczona zawartość tłuszczu, zapisz to. Np. śmietana 12%, mleko 3,2%, jogurt 2%.

8. W kolumnie – samopoczucie po posiłku – wpisz swoje odczucia typu: czy czujesz się najedzony, najedzony ale z ochotą na dodatkowy deser, przejedzony.

9. W miejscu gdzie jest pytanie o aktywność fizyczną zapisz nie tylko typowe treningi, ale takie aktywności jak: spacer, rower, ilość kroków wykonanych w ciągu dnia (do sprawdzenia w telefonie).

10. W kolumnie leki/suplementy wpisz preparaty, które obecnie przyjmujesz.

Sprawdź też: Jak przygotować się do wizyty u dietetyka w Salveo Warszawa?